نظافت محل کار

چرا باید به نظافت محل کار اهمیت داد

نظافت محل کار یکی از مهم ترین فاکتورها در داشتن محیط سالم و شاد برای رسیدن به موفقیت می باشد که بازخورد آن چیزی فراتر از بُعد بهداشتی می باشد. به عبارت دیگر، با نظافت محل کار نه تنها به سلامت جسمانی تمام کارکنان توجه میشود، بلکه تاثیرات روانی آن بسیار چشمگیر میباشد. عوامل مهم برای اهمیت دادن به نظافت محل کار معرفی خدمات را در ادامه بررسی خواهیم نمود.

 

نظافت محل کار

 


تاثیر نظافت محل کار بر سلامت جسمانی کارکنان

در حالت کلی نظافت محل کار و یا هر مکان دیگر، بخاطر از بین بردن آلودگی ها ارتباط مستقیم با سلامت جسمانی افرادی دارد که در آن محیط مشغول کار یا زندگی می باشند. از آنجا که بیمار شدن کارکنان به مرخصی های طولانی مدت و استراحت برای برطرف شدن نشانه های بیماری و بدست آوردن مجدد سلامتی منجر میگردد، در نتیجه باید به همان اندازه که تمیزی منزل را مورد توجه قرار می دهید، به نظافت محل کار نیز اهمیت دهید. از جمله اثرات تمیزی بر سلامت جسمانی کارکنان می توان به موارد زیر اشاره نمود:

 

از بین رفتن مشکلات تنفسی با نظافت محل کار

اغلب شرکت ها و دفاتر کار شامل محیطی با فضای بسته می باشد که به مرور گرد و غبار تمام بخش های آن را فرا گرفته و علاوه براین، بخاطر عدم وجود شرایط مناسب برای جریان داشتن هوا و تابش نور خورشید به داخل محیط، باعث رشد میکروب و انتشار ویروس های حساسیت زا می گردد. نظافت مرتب و استفاده از مواد ضدعفونی کننده و از بین بردن گرد و غبار، از بروز مشکلات تنفسی جلوگیری خواهد کرد.

کاهش مشکلات گوارشی با نظافت محل کار

قرار گرفتن در محیط های آلوده و بی نظم ناخودآگاه استرس را به افراد حاضر در آن القا می کند و از آنجا که سیستم گوارش به طور مستقیم با سیستم عصبی مرکزی در ارتباط می باشد، در نتیجه مشکلات روحی و روانی بر این سیستم تاثیرات مخرب خواهد داشت. زندگی و کار کردن در محیط های آلوده به مرور مشکلاتی مانند دردمعده، سوزش معده و سوهاضمه را به همراه خواهد داشت.

کاهش بیماری های عفونی

با توجه به نوع محیط کار و آلودگی های خشک یا تر که اطراف آن را فرا گرفته اند، میکروب و ویروس های مختلفی رشد میکنند که میتوانند بر بروز بیماری های عفونی تاثیرگذار باشند. این مساله زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که تعداد کارکنان زیاد و محیط بسته و شرایط مناسبی برای رشد این میکروب و قارچ ها وجود داشته باشد. نظافت سرویس های بهداشتی به صورت مرتب و استفاده از مواد ضدعفونی کننده از موثرترین راهکارها در نظافت محل کار برای کاهش بیماری های عفونی خواهد بود که تاثیرات آن در کمترین زمان مشاهده خواهد شد.

 

nazafat mahale kar 5 - نظافت محل کار

 

تاثیر نظافت محل کار بر سلامت روانی کارکنان

زمانی می توان انتظار داشت که کارکنان و افراد حاضر در یک محیط با تمرکز بالا نسبت به انجام مسئولیت هایشان اقدام کنند که از سلامت روانی برخوردار باشند. یکی از موثرترین عوامل بر سلامت روانی، اهمیت دادن به نظم بخشیدن و نظافت محل کار می باشد. شاید در نگاه اول و با دید سطحی این مسائل به هم ارتباط نداشته باشند، اما واقعیت این است که قرار گرفتن در محیط های آلوده و نامرتب ناخودآگاه مسائل روحی و روانی اشخاص را نشانه میگیرند. از جمله اثرات روانی نظافت محل کار می توان به موارد زیر اشاره نمود:

کاهش استرس

اولین و مهم ترین اثر کار و زندگی در محیط های کثیف و نامرتب، بروز استرس و اضطراب در انسان می باشد که به صورت خاموش در بدن ایجاد شده و به مرور عوارض خود را بروز خواهد داد. همیشه افراد برای رسیدن به موفقیت در انجام کار دچار استرس می شوند که با مدیریت امور می توان آن را کنترل نمود، اما این استرس زمانی افزایش خواهد یافت که شخص در محیط و دفاتر کار نامرتب و بدون نظم که گرد و غبار تمام قسمتهای آن را فرا گرفته است، تشدید خواهد شد.

بالا رفتن قدرت تمرکز

برای انجام یک کار به صورت موفق، نیاز به مدیریت و نظم دهی تمام امور در ذهن دارد، اما ذهن انسان با قرار گرفتن در شلوغی که هیچ اثری از نظم و تمیزی در آن به چشم نمیخورد، از رسیدن به تمرکز درست عاجز خواهد بود. داشتن میز کار تمیز و مرتب، چیدمان درست میز و صندلی و مرتب بودن پرده و سایر بخش های آن که بخش اصلی نظافت محل کار محسوب میگردند، احساس بهتری را در کارمندان ایجاد خواهد نمود و در نتیجه با تمرکز بیشتر به ادامه ی کار خواهند پرداخت.

 

بهبود روحیه کارکنان

آلودگی و نبود نظم چه در محیط کار و چه در منزل و حتی در نحوه ی لباس پوشیدن اشخاص، در داشتن احساس خوب یا بد اطرافیان موثر خواهد بود و این کاملا طبیعی می باشد و مساله ی غیر قابل انکاریست. ورود به محیط کار تمیز و عاری از هر نوع آلودگی که هر گوشه از آن دارای نظم و چیدمان عالی می باشد، ناخودآگاه احساس شاد بودن و بهبود روحیه ی افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

افزایش بازدهی

شما به عنوان یک مدیر یا شخصی که مسئول نظافت محل کار هستید، باید این مساله را بپذیرید که کار همیشه استرس و از دست دادن روحیه ی مثبت را به همراه دارد و این زمانی می تواند بهبود یابد که علاوه بر فراهم کردن شرایط اقتصادی مناسب برای کارکنان، به محیط کاری آنها نیز اهمیت دهید. داشتن کارکنان شاد با روحیه ی عالی بدون شک افزایش بازدهی و به ثمر رساندن کارهای بهتر را به همراه خواهد داشت. افزایش بازدهی دقیقا همان چیزی می باشد که برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار ضروری بوده، در نتیجه باید برای دست یافتن به آن باید با اندک هزینه ی زمانی و مالی شرایط مناسبی را فراهم نمود.

افزایش فروش

انسان ناخودآگاه به سمت نظم و تمیزی گرایش پیدا میکند و نباید از این مساله در جذب مشتری و ایجاد احساس خوشایند روحی در آنها غافل شد. دفاتری که دکوراسیون بهتری دارند و برق و درخشش را در تمام بخش های آن براحتی می توان احساس نمود، شرایط مناسب تری در جذب مشتری و تبدیل کردن آنها به سرمایه های دائمی خواهند داشت.

 

نظافت محل کار

نکات مهم در نظافت محل کار

نظافت محل کار با توجه به نوع محیط و شرایط کاری موجود در آن نیاز به مهارت های مختلفی دارد. برای مثال، مهارت مورد نیاز برای نظافت دفاتر کار با کارگاه ها قطعا تفاوت داشته و نوع مواد شوینده و همچنین توان بدنی مورد نیاز در هر یک کاملا متفاوت می باشد. در ادامه چند نکته ی مهم که می تواند اثرات مفیدی بر نظافت محل کار داشته باشد را بیان خواهیم نمود:

نظافت محل کار در زمان مناسب

علاوه بر داشتن نظافت مرتب و روزانه ی محیط کار که در اغلب مواقع توسط آبدارچی مجموعه انجام میشود، هر چند وقت یکبار باید به نظافت کلی توجه کرد. نیاز به جابه جایی میز و صندلی و تغییر دکوراسیون و همچنین استفاده از مواد شوینده مختلف در انجام اینکار باعث میشود که اختلالاتی در کار کارمندان مجموعه ایجاد نماید. در نتیجه باید مدیریت زمان داشته و در خارج از ساعت کاری نسبت به انجام آن اقدام نمایید.

توجه به سرویس های بهداشتی

کوچک بودن فضای کار و تعداد زیاد کارکنان و در مقابل وجود تعداد محدود سرویس های بهداشتی، باعث میشود تا با کوچکترین غفلت از این گوشه از محیط، شرایط مناسبی برای رشد میکروب و ازدیاد بیماری های عفونی فراهم گردد. شستشوی مرتب با مواد ضدعفونی کننده و باز گذاشتن پنجره یا قرار دادن دستگاه تهویه مطبوع هوا و مایع دستشویی بهترین راهکار در این زمینه خواهد بود.

نظافت کف و در و دیوار

رفت و آمدهای زیاد، مخصوصا در روزهای بارانی در زمان بسیار کوتاه کف محیط کار را کثیف خواهد کرد و باید برنامه ی مرتبی برای جارو و استفاده از تی های مرطوب و خشک کن ها داشت. البته لازم به ذکر است که عدم توجه به شستشوی تی های پارچه ای در بسیاری از مواقع باعث میشود شرایط رشد قارچ در لابه لای الیاف آنها فراهم شود. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی باید هر روز تی و سایر وسایل نظافت محیط کار را بعد از شسشو در مقابل آفتاب قرار داد و در صورت نبود چنین شرایطی، بهتر است تی در حالت آویز قرار گیرد تا به مرور خشک شود.

 


نظافت محل کار

استخدام نیروهای متخصص برای نظافت محل کار

استخدام آبدارچی و نظافت های روزانه یک امر ضروری برای هر شغل و کسب و کاری می باشد و نمی توان از اهمیت آن چشم پوشی کرد. علاوه بر این، برای نظافت های کلی محیط هایی مانند کارخانه ها و کارگاه های بزرگ، نیاز به نیروهای کمکی متخصص کاملا احساس میشود. استخدام افراد ماهر با توان بدنی مناسب و همچنین داشتن روحیه ی مسئولیت پذیری و قابلیت اعتماد در این زمینه کار مشکلی بوده و اغلب مدیران زمان کافی برای جستجوی این دسته از افراد را ندارند. شرکت خدمات نظافتی مهام پاک با شناسایی افراد ماهر با شرایط جسمی و بدنی مناسب و سنجش آنها از نظر مسئولیت پذیری و نداشتن مشکلات اخلاقی، تیم متخصصی را فراهم نموده است. با توجه به نوع کسب و کار و بزرگ و کوچک بودن محیط کاریتان، می توانید گزینه های مناسبی را برای نظافت محل کار از شرکت خدمات نظافتی مهام پاک استخدام نمایید. هم اکنون سفارش نظافت محل کار خود را ثبت کنید.